Nissen

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    4

Nissen last won the day on December 2

Nissen had the most liked content!

Omdømmepoeng

12 Good

Om Nissen

  • Vurdering
    Forumfersking
  1. "Hvor har du løpt idag"

    PC og android app pluss sensorer fra Polar. HR-sensoren H10 og Polar stride sensor. Det kan være litt krøkkete å få disse koblet opp. Jeg har funnet ut at det fungerer best når jeg først starter opp appen på PC. Når den er oppe åpner jeg appen på telefonen. Pulsbelte og stridesensor har jeg da på meg, selvfølgelig. Stridsensoren må være i bevegelse. Av og til går det raskt, andre ganger klundrer jeg litt. Sist var alt greit i Zwift, men klokka (V800) registrerte ikke stridesensoren. Så distanse på klokka ble beregnet ut fra armens bevegelser og viste kortere distanse enn det mølla og Zwift var enige om at jeg hadde løpt. PC og android app pluss sensorer fra Polar. HR-sensoren H10 og Polar stride sensor. Det kan være litt krøkkete å få disse koblet opp. Jeg har funnet ut at det fungerer best når jeg åpner starter Zwift på PC først og når den er klar, åpner jeg appen på telefonen. Pulsbelte og stridesensor har jeg da på meg, selvfølgelig. Stridesenssoren må være i bevegelse. Av og til går det raskt, andre ganger klundrer jeg litt. Sist var alt greit i Zwift, men klokka (V800) registrerte ikke stridesensoren. Så distanse på klokka ble beregnet ut fra armens bevegelser og viste kortere distanse enn det mølla og Zwift var enige om.
  2. "Hvor har du løpt idag"

    Zwift Run er i beta. Ikke så mange som løper der ennå, men det kommer......
  3. Tredemøllevideo

    Nå går det definitivt mot mørkere og glattere tider. De løypene jeg har brukt begynner etter hvert å bli mindre fristende og asfaltløping er jeg nødt til å begrense kraftig. Derfor blir det nok mere bruk av mølla framover. Så jeg vil nok finne fram "1.Person løpevideoer" både titt og ofte framover. Jeg har forresten lastet dem ned via Wondershare Video Converter. Flotte og inspirerende videoer! Men som om ikke det er nok, så har jeg i dag gjort et par fantastiske funn på nettet. Det begynte med at jeg fant fram til "Treadmill TV". https://www.youtube.com/channel/UCq5O2ZfzRQChMdahnpKpGVg/videos Mange ganske bra løpevideoer der. Men så gjorde jeg et enda mer fantastisk funn. Strålende gode løpevideoer i opp til 4K-kvalitet på "runningvideos.tv". https://www.youtube.com/channel/UCt7xw3aXuN0HcNAAw8npflQ/videos Tre av de sju videoene som ligger der foreløpig er fra NORGE. Bl.a. Kolsåstoppen opp!
  4. Løp som ikke er på asfalt

    Selv om det er et stykke fra Oslo, så vil jeg anbefale Elverumtrimmen. I år var det totalt 13 uhøytidelig løp for liten og stor. Et rent mosjonsløp på myke skogsstier. Distanser opp til noe over 5 km. https://www.facebook.com/Elverumtrimmen/photos/
  5. "Hvor har du løpt idag"

    Midt under den verste flommen i går ble årets tredje utgave av "Elverum-trimmen" arrangert. Flere steder hadde bekker svulmet opp og oversvømmet løypa. Dette stedet passerte jeg to ganger, fram og tilbake. Dybden var litt varierende. Den ene gangen gikk vannet nesten til kneskålene, tilbake bare til midt på leggen. Bildet er et av mange postet på løpets facebook-side: https://www.facebook.com/Elverumtrimmen/?fref=ts Morro! Jeg er i alle fall kurert for å bli våt på beina under løping. Skoene ble kanskje litt tunge, men bare gøy det
  6. Hvilke løp skal du være med på i år?

    Ultraløp er noe jeg bare kan drømme om. Men det hadde vært moro å delta i Lørenskogløpet for 21. gang. Nå er det 13-14 år siden sist, så det er på tide å ta opp igjen tradisjonen.
  7. "Hvor har du løpt idag"

    Dagens joggetur gikk rundt Sognsvann x 3 som dere kan se under. Fint vær, rundt 20 grader og masse spreke folk i løypa........
  8. Tredemøllevideo

    I min ungdom løp jeg mye rundt Sognsvann mens jeg studerte. Det var på den tiden det fortsatt var masse trerøtter og steinete i løypa, spesielt på østsiden. Dvs begynnelsen av 80-tallet. Og ettersom jeg synes det er svært mye mer motiverende å se på video mens jeg trener på ergometersykkel eller tredemølle, har jeg vært inne på å lage egne opptak av løyper jeg har et forhold til. Til det trenger man et godt actionkamera og en stabiliseringsanordning, en gimbal. Men det har blitt med tanken så langt. Så jeg har søkt vidt og brett på nett for å finne gode videoer å løpe/sykle til. Dessverre er det meste med dårlig oppløsning og ganske rufsete og ustabilt. Gode erstatninger som videoer fra Virtual Active fra andre steder i verden, har vært det jeg har vært nødt til å bruke. Stor var derfor gleden da det i høst plutselig ble treff på “Sognsvann+tredemølle+video”. Så nå tenker jeg at jeg vil slå et slag for de ypperlige "tredemøllevideoene" som noen av folka bak dette nettstedet står bak. Sognsvannvideoen finner dere her eller hele serien på YouTube her. Mer om Sogsnvann-videoen: På grunn av byggearbeider er løypa litt annerledes i begynnelsen enn den vanlige “Sognsvann rundt medsolsløypa”. Jeg har lagt den inn i iFit og der måles den til 3,25 km. Farten til han som filmer i videoen er gj.sn. 4:48 min/km på første, 4:08 på andre og 4:05 på tredje runde. På første runde går det i tett oppunder 6:00 de første meterne, så øker det på etter hvert. Dersom dette ikke passer deg og/eller du ikke har mulighet til å legge inn fart og stigning interaktivt på mølla, er det bare å la videoen surre og gå mens du justerer fart og stigning manuelt som du føler for. Jeg synes i alle fall det er ekstra inspirerende å løpe til denne typen video når jeg av en eller annen grunn ikke kan løpe ute.
  9. Loggbok

    Strava er ikke kompatibel med Polar som jeg bruker. Dessuten vil jeg komme til å bruke mye tredemølle i vinter. Men nå er jeg på et nivå som er uinteressant for de fleste her, tenker jeg. Men ideen med loggbok HER på forumet er god synes jeg. Det kunne kanskje være noe som vil få opp aktiviteten og dermed dra inn flere medlemmer. Ang treningsdagbok: Jeg har laget meg en egen sak ved hjelp av Excel. Der importerer jeg skjermbilder fra Polars nettbaserte "Polarpersonaltrainer" og "iFit" for å supplere egne notater.
  10. Vonde knær

    Jeg har ikke egentlig noe svar, men bare en kommentar til løsning nr. 2. Da jeg sist kjøpte sko på Løplabbet, så fikk jeg presentert et alternativ for sko nr. 2 som både hadde meget god støtdempning, men i tillegg null i drop. Dvs hælen var like høy som forfoten. Jeg husker ikke hva skoen het. Jeg valgte i stedet en annen nr. 2 sko som også var en pronasjonsko som er det jeg trenger, men ulik nok nr. 1 til at den gir variasjon. Denne skoen som da ikke har høyere hæl enn forfot, vil kanskje kunne fungere som en mellomløsning til barfotsko??????
  11. Vanvittig hold/sting etter 6/7km

    Skulle vært Inn-Inn-X-Ut eller Inn-Inn-Ut...... Har gjort det en del tusen ganger, men det skar seg når jeg skulle beskrive det gitt.
  12. Vanvittig hold/sting etter 6/7km

    Jeg hadde en del problemer med hold for mange år siden. Da fikk jeg nettopp dette rådet og har siden ikke vært plaget. Men jeg fikk presentert en noe annerledes variant enn den i linken over - og det funket altså. Jeg puster ut i to omganger og inn i en. Enten i løpet av fire steg ved rolig løping, eller tre steg ved raskere løping. Altså slik: Ut - Ut - x - Inn eller Ut - Ut - Inn
  13. Hvor lenge varer batteriet på løpeklokka di?

    Når man ønsker integrert GPS, ikke ekstern GPS-mottager, så velger man automatisk kortere batteritid fordi GPS-en trekker så mye strøm. Forskjellen mellom de forskjellige modellene er vel bare noen timer. Og et tilleggsproblem er at alle har oppladbart batteri som med tiden blir dårligere på samme måte som mobilbatterier. Etter min mening er det bare en måte å gardere seg mot dette: Velge en modell med ekstern GPS. Dessverre er det ikke mye å velge i da - og disse er vel også i ferd med å fases ut??? Da jeg kjøpte ny pulsklokke for snart to år siden, valgte jeg bevisst en modell med ekstern GPS og batteri som jeg kunne skifte selv (Polar RCX5). Nylig skiftet jeg batteri for andre gang! Den eksterne GPS-sensoren har ladbart batteri som holder opp til 20 timer. Så langt har jeg ikke opplevd at det har gått tomt for strøm. Jeg ser at noen her synes det er tungvint med enda en sak å holde styr på/måtte feste på kroppen. Men jeg opplever den som enkel og grei. Den får fint plass i lomme/drikkebelte sammen med nøkler, eller i holderen rundt overarmen. Og om jeg glemmer den, eller glemmer å slå den på, så sier klokka i fra. Og når det ladbare batteriet etter hvert får dårligere ladning og den kanskje går tom for strøm undervegs, så skjer det ikke annet enn at GPS-baserte data stopper. Tid og puls fortsetter som før. Disse fordelene med Polar RCX5 og at den er rimelig avansert, gjør at om den jeg har skulle ryke, så vurderer jeg å kjøpe ny av samme slag - dersom den fortsatt er i salg da.