magnus

Medlemmer
  • Innholdsteller

    40
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    17

magnus last won the day on May 28 2017

magnus had the most liked content!

Omdømmepoeng

30 Excellent

Om magnus

  • Vurdering
    Forumfersking
  • Bursdag 16. okt. 1987

Personlig informasjon

  • Poststed
    Oslo

Siste besøkende

1 101 profilvisninger
  1. Hei. Jeg har lyst til å gjennomføre mitt første 100 miles løp i 2019, og har sett på Soria Moria til Verdens Ende som en mulig kandidat. Jeg er interessert i å høre fra forummedlemmer som har løpt dette løpet, om hva deres erfaringer er! Ifølge resultatlisten for 2018 var det nærmere en tredjedel som hadde DNF ("did not finish"). Dette virker som et bemerkelsesverdig høyt tall. Er dette et uvanlig vanskelig løp? Har dere noen tips om spesielle utfordringer med dette løpet?
  2. Hei. Jeg har lyst til å gjennomføre mitt første 100 miles løp i 2019, og har sett på Soria Moria til Verdens Ende som en mulig kandidat. Jeg er interessert i å høre fra forummedlemmer som har løpt dette løpet, om hva deres erfaringer er! Ifølge resultatlisten for 2018 var det nærmere en tredjedel som hadde DNF ("did not finish"). Dette virker som et bemerkelsesverdig høyt tall. Er dette et uvanlig vanskelig løp? Har dere noen tips om spesielle utfordringer med dette løpet?
  3. Ecotrail 2017 - 80 km

    God rapport om et gøyalt løp! Jeg kom også opp til startfeltet til 45km-folka når de løp avgårde, og det var en god motivasjonsboost!
  4. Gode løp i februar og mars?

    Ecotrail Paris skjer i mars, og har både 18 og 30 km distanse (i tillegg til 45 og 80). Det ser ut som en gøy løype, og den ender ved foten til Eiffeltårnet. Her er link: http://traildeparis.com/
  5. Så akkurat at det har kommet et nytt 100-miles løp i Norge: Soria Moria til Verdens Ende: https://www.facebook.com/events/1500028663346728/?active_tab=discussion
  6. Hvilke terrengsko passer?

    Altra har sko som er designet for å være romslige i tåboksen. Det er rart at så mange løpesko er fortsatt trange i tåboksen. Superior er en populær modell for lett trail, og jeg har sett dem solgt hos Løplabbet og Sport1. Det er nulldrop i skoene, så det kan ta litt tid å vende seg til dem.
  7. Løp som ikke er på asfalt

    Nordmarkstravern (30 eller 15 kilometer) er en absolutt anbefaling! Det er, i min mening, det morsomste løpet i Oslo-regionen. Det er litt grusvei, men hovedsakelig blåstier i marka! Den er i september, så fortsatt en stund til! Link: http://www.nordmarkstravern.no/ Ellers er Ecotrail et løp med både 18 og 30 km distanser, dog med en trasè som er like andeler sti/grus/asfalt. Link: http://ecotrailoslo.com/page/103/Route.html
  8. Lofoten Ultra har blitt et populært løp (http://www.thearctictriple.no/lofoten-ultratrail/). Fra å ha kikket på kartet, ser det ut som det er veldig mange høydemetere, så passer nok ikke helt dine kriterier. Jeg hadde selv vurdert å løpe kortdistansen på Oslofjorden rundt, der er det både 85km og 170km. Det ble kansellert i år pga for få deltagere, men forhåpentligvis er det back with a vengeance neste år! Den burde ha en grei løpeprofil, selv om det er litt kaldt på den tiden av året. I Sverige er det flere løp å velge fra. TEC 100 (eller 200) virker som en "snillere" konkurranse. Litt usikker på om det mye stigning, men det er kanskje mulig å finne løypespesifikasjonene fra andre løpere på Strava. Gax 100 (http://gax100.com/information/) er et annet løp, som foregår i litt varmere temperatur. Har absolutt ingen tidligere erfaring med den distansen selv, men er interessert i å fullføre et slikt løp om to-tre år! Ville vært kult om du postet noen oppdateringer om treningen din i forkant av 100 miles. Magnus
  9. DobbelTravern 2016. Noen som skal?

    Jeg er påmeldt 30 km. Løp samme distanse i fjor. Vil anbefale alle til å teste ut løpet, det er den morsomste traseen jeg noensinne har løpt på - masse opp og ned, små stier og ofte store gjørmebad! En real lekegrind for voksne! 60 km virker som en utrolig gøy opplevelse! Lykke til!
  10. Hvordan forberede seg til 80 km løp?

    Jeg kom meg til mål Vedr. saltinntak klarte jeg å få i meg nok ved å blande sjøsalt i vingummien min. Klarte meg også fint med bare 1 liter sportsdrikke fra Sponser, som jeg plukket opp på drikkestasjonene!
  11. Hvordan forberede seg til 80 km løp?

    Saltsticks virker litt vågalt å eksperimentere med bare to uker før konkurransen, men jeg tror jeg skal teste det ut før neste ultra (Romeriksåsen på langs)
  12. Hvordan forberede seg til 80 km løp?

    Takk for gode og konkrete råd. Jeg har Sponser, og brukte det på Ecotrail 45 km sist år. Det ble en dårlig erfaring, men hovedsakelig fordi jeg blandet det for sterkt. Jeg testet det igjen nylig på en 25 km og en 34 km tur, med bare èn skje for 2 liter vann, og fikk fortsatt problemer med å fordøye det. Jeg ser at de gels som jeg bruker (Clif shots) har sjøsalt som ingrediens (90 mg sodium pr 100 kalorier). Tror jeg skal satse på å få i meg disse regelmessig, siden jeg vet at jeg tolererer disse. Tailwind virker universelt hyllet, så tror jeg må prøve meg på det også. Hvilke butikker er det som selger det? Siden jeg ikke har mye tid til å eksperimentere, skal jeg prøve å finne smaken "Naked" som @arvida anbefaler
  13. Hvordan forberede seg til 80 km løp?

    Nå er det kanskje på tide med en oppdatering av denne tråden, kanskje for å belyse forholdet mellom planlegging og utføring ultraløpstrening Jeg har trent etter programmet de siste 3-4 månedene, og ligget på mellom 80-110 kilometer hver uke. Jeg fant fort ut at 128 km i uken (på to av ukene) var urealistisk i lys av tidspress. Det skal sies at jeg er veldig stolt over å ha klart å holde kilometerne oppe, til tross for ny jobb med lange dager, nye verv som har tatt mye av fritiden, og en ekstra 6+ timer i uken med pendling. Selve treningsprogrammet har ikke blitt fulgt til punkt og prikke, da det ikke alltid har vært timer til overs i løpet av dagen. Men jeg har klart å forholde meg til essensen av programmet, dvs utført "back-to-back" langturer, tempotur minst en gang i uka, og strategiske restitusjonsdager. Lengste langturen min har vært på nøyaktig 42,1 km, men da også med over 1000 meter i stigning. Godt fornøyd med det, selv om jeg ideelt også skulle hatt en 50 kilometers tur for å finjustere både hodet og næringsinntaket. Næringsdelen er nesten på plass. Jeg kommer til å kjøre på med vann, bananer, gels, gel blocks (gels med gelatin), energibarer (clif bars), en sjokolade, og sportsdrikke på løpsdagen, i tillegg til å få i meg ekstra mat og litt cola på matstasjonene. Den eneste bekymringen jeg har er at jeg fortsatt ikke har funnet en sportsdrikke som fungerer bra med magen. På langturene har jeg hittil klart meg bra på vann og cola (+ gels og mat). Å få i meg nok salt og elektrolytter er noe jeg ikke har en strategi på. Er det noen som har noen råd på dette? Er det i det hele tatt nødvendig med sportsdrikke?
  14. Vasking av møkkete terrengsko

    Det er mulig å kaste de fleste type løpesko i vaskemaskinen, gjerne på lav temperatur. Innvollene i sko med mye puter og stoff kan bli forvrengt i vask, men med terrengsko - som tross alt skal tåle litt røff behandling - vil jeg tro at dette går fint.
  15. Hvordan forberede seg til 80 km løp?

    Mange gode råd! Hittil har jeg fokusert på å forsiktig øke løpemengden med så mange småturer (5-10km) som mulig i ukedagene, en kort tur på fredager, og dra til med back-to-back langturer på lørdag og søndag (1.5-2.5 timer). Er glad jeg ga meg selv fire måneder på å trene meg opp, nå føler jeg meg veldig sikker på at jeg kan takle den gradvise økningen i km og tid på beina. Jeg sliter fortsatt litt med å forstå hva slags pace jeg burde ha på en 80 km tur, men jeg er trygg på at jeg får en bedre forståelse for det etter de virkelig lange turene (4-5 timers).