Marius Jørgensen

Administrator
  • Innholdsteller

    271
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    32

Marius Jørgensen last won the day on January 1 2017

Marius Jørgensen had the most liked content!

Omdømmepoeng

157 Excellent

Om Marius Jørgensen

  • Vurdering
    Varm i trøya

Personlig informasjon

  • Poststed
    Bø i Vesterålen
  1. Tips til økter om vinteren

    Jeg ville nok ha kjørt på med både ski, langturer og terskeløkter på mølla. Ski er veldig fint som en avveksling for muskulatur og hode. I tillegg fører stavbruken til at hjertet kan presses godt opp uten at belastningen på beina blir tilsvarende stor som under løping med samme puls. Bare pass deg for gnagsår på hælene! Det vil du ikke ha før Bislett 50k Bor du i nærheten av Oslo, så kan du jo også legge inn et par økter på Bislett.
  2. "Hvor har du løpt idag"

    Riktignok i går. Fikk da unna noen julekalorier :-)
  3. "Hvor har du løpt idag"

    Kult! Testet det selv, men fikk ikke pulsen inn. Mangler kanskje en bluetooth-usb??? Jeg brukte Garmin Phenix 3 med HRM-pulsbånd, Stryd-pod, pc og mobilapp. Jeg klarte uansett å ødelegge tredemølla under oppkjøring til Bislett-24, så spørs om jeg får testet igjen i nær tid. Hvordan er du koblet opp?
  4. Følg med på Bislett 24-timers i helgen!

    Da var det over på Bislett for denne gang. Eller kanskje for alltid for egen del. Jeg måtte gi meg etter knapt passerte 100 km etter å ha slitt i 5 timer med venstre hofteleddbøyer. Et problem jeg aldri har hatt tidligere i konkurranser. Selv ikke i løp som har vart lenger enn 24 timer. Jeg prøvde å massere ut 3 ganger og byttet til kompresjonstights, men til ingen nytte. Det ble så ille at underveis på runden hvor jeg gav meg så sviktet høyre ben helt, og ville ikke bære min egen vekt. Hva i all verden!? Ekstremt irriterende å møtte bryte etter så lang forberedelse til årets hovedsatsing. I tillegg til at det er svært hardt underlag på Bislett og 6 timer med venstresving før man snur retningen i 6 timer av gangen, så er det trangt, varmt og lite oksygen. Jeg tviler på at jeg stiller igjen på 24-timers i kjelleren på Bislett. Det må i så fall være om deltakelsen begrenses ytterligere. Jeg har dog ikke tenkt å gi meg helt på å konkurrere på å løpe flatt lenge, så jeg begynner vel snart å kikke på utendørsalternativer
  5. Vetten Opp 2018

    until
    21. juli 2018 går Vesterålens mest populære motbakkeløp av stabelen. Hvorfor ikke kombinere deltakelse med ferie på yttersiden av Vesterålen? Løpet arrangeres i inngangen til Regine-festivalen som varer en hel uke til ende. Det er mye som skjer! Arrangementet på Facebook: https://www.facebook.com/events/300403213756123 Løpets hjemmeside og påmelding: http://vettenopp.no/
  6. 25.-26. november er det Norgesmesterskap i 24-timers ultraløping på Bislett Stadion. Det hele overføres live på YouTube: Kondis.no vil også kjøre live resultat-service og oppdatere underveis. Løpets Facebookside finner du her: https://www.facebook.com/Bislett24/ Deltakerliste og mye informasjon fra arrangør: http://www.romerikeultra.no/p/24684/bislett-24-timers Selv så prøver jeg meg (nok en gang) på EM/VM-kravet på 230 kilometer. Det er veldig mange sterke navn med i år, så topp-plassering i løpet og i NM blir tøft å få til! Vi får se hvordan det går
  7. Restitusjonstrening etter hardøkt

    Restitusjonsøktene mine kan være alt fra 30 til 90 minutter, så har ikke noe fast. Prøver å trene mye på følelsen og i forhold til totalbelastningen i hverdagslivet. Ligger på rundt 90 km totalt i uken vanligvis. Jeg er ikke så redd for lapskaus. Lapskaus er ganske trygt om man heller vil satse på å få inn flest mulig kilometer, enn å satse på hardøkter for å komme i god form. Blir lite skader av lapskaus i alle fall. Holder meg under 140 i puls under restitusjon. Har en maks på rundt 186. Blir for meg rundt 4:50/km for i flatt terreng.
  8. Restitusjonstrening etter hardøkt

    Kjenner meg litt igjen. Plutselig har jeg tid og energi til en skikkelig lang hardøkt, og kjører på det som er. Dermed er kroppen rimelig kake i flere dager etterpå, og totalvolumet lider. Jeg er av de som syns det er kjedelig å jogge på lav puls, men har funnet ut at lydbok på øret hjelper en god del. Vi har ellers investert i en ellipsemaskin hjemme for å spare slitne ledd og betente muskler dagen etter slike hardøkter. Da fungerer Netflix og YouTube for å holde pulsen lav uten å kjede seg ihjel. Jeg tror ikke man restituerer noe bedre av å holde seg helt i ro, så rolig jogg eller lett visping på sykkel mener jeg er bedre enn ingenting uansett hvor vondt man har eller hva Garmin sier
  9. Trådløse hodetelefoner

    Jeg har nylig fått meg Supra Nitro-X. Beste jeg har vært borti!
  10. Jeg lurer på om det er noen som alltid bruker pulsbelte under trening, og som får noe fornuftig ut av Strava sin side for Freshness & Fitness? Selv ligger jeg i dag på 111 på fitness, 113 på fatigue og -5 på form. Jeg begynte å bruke pulsbelte ved hver trening i mai, og lurer på om dette kan brukes til noe fornuftig. Fra neste uke er det nedtrapping fram mot Hadsel Maraton 6. august, og det hadde jo vært kjekt om noen har noen erfaringer med spesielt formtallet
  11. Vetten Opp 2017

    until
    Vetten Opp er motbakkeløpet og utfordringen alle kan være med på! I forkant av Reginedagan arrangeres, lørdag 22. juli 2017, bakkeløpet Vetten opp i eventyrkommunen Bø i Vesterålen. Vil du være med på moroa? Vi ønsker oss mange deltakere både i tur- og konkurranseklassen. Husk å utfordre venner, familie, kollegaer og mer eller mindre gode naboer! Mer informasjon og påmelding finner du på vettenopp.no
  12. "Hvor har du løpt idag"

    Endelig litt godvær i Vesterålen. Ikke annet å gjøre enn å komme seg ut! :-) 3D: https://www.relive.cc/view/1029625756 3D: https://www.relive.cc/view/1031508880
  13. Film fra Bislett 50K - 2017

    Gikk ikke helt som planlagt denne gangen for egen del, men det kommer jo nye sjanser
  14. Hvordan bli vegetarianer? Trenger tips!

    Takk, @HegeA! Joda, fortsatt vegansk kosthold. Ja, bortsett fra Calanus Oil (Sponsor) + at jeg fant ut at det er noe svineavkok i grønnsaksbuljongen(!) jeg har brukt noen terninger av. Jeg er så heldig å ha en "sympatiserende" samboer, så det her har gått mye lettere enn forventet. For å "bygge opp under" testen min har jeg sett noen filmer og YouTube-videoer om emnet. Forks over knives og Mic. The vegan kan anbefales. Dokumentaren Earthlings orker jeg rett og slett ikke å se... Det har blitt både hjemmelaget sjokoladepålegg, hummus og peanøttsmør blant annet. Har også holdt meg unna brød med sammalt hvete forresten(glutenskeptisk). Proteiner har ikke vært noe problem. Har jo funnet ut at det er like mye proteiner i bønner og linser som i kjøtt. Med brød og nøtter i tillegg så er jeg godt innenfor. Fysiologisk så har jeg lagt merke til at jeg har blitt generelt litt kaldere. Pussig. Maten er lettere å fordøye kanskje? Mindre betennelse? Det virker også som jeg restituerer raskere etter hardøkter, men det kan jo like godt være placebo. Jeg har gått ned 4-5 kilo og ligger nå på 10 timer+ trening i uken. Tar b-12 tilskudd. Syns det virker lovende, så her i huset kjører vi på med en måned til. Minst
  15. Salomon Snowcross

    Har ikke Snowcross, men Spikecross. Usikker på hvor like dem er bygget opp, men jeg merker i alle fall ikke det du beskriver her. Jeg kan fint løpe rundt et par timer i fjellterreng uten ubehag.