Mosjonist1

Restitusjonstrening etter hardøkt

Recommended Posts

Etter harde lange økter trenger kroppen hvile. Da har en to valg: legge all aktivitet til side og la tiden gå, eller ta en eller fler rolige økter mellom.

Jeg tilhører vel kategorien periodetrener. Jobb, unger og frivillig arbeid krever sitt og da blir det overskuddet og ledig tidskapasitet som bestemmer det meste. Så blir det jo en og annen skikkelig hardøkt, der treningseffekten i Garminklokka makser opp i 5 og restitusjonstiden oppgis til 3.5 dag.....

Hvilken restitusjonsøkt bedriver du etter en slik type økt?

Hiv dere med og skap litt engasjement her! Det er litt vel roilg inne på forumet nå!

 

 

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Kjenner meg litt igjen. Plutselig har jeg tid og energi til en skikkelig lang hardøkt, og kjører på det som er. Dermed er kroppen rimelig kake i flere dager etterpå, og totalvolumet lider.

Jeg er av de som syns det er kjedelig å jogge på lav puls, men har funnet ut at lydbok på øret hjelper en god del. Vi har ellers investert i en ellipsemaskin hjemme for å spare slitne ledd og betente muskler dagen etter slike hardøkter. Da fungerer Netflix og YouTube for å holde pulsen lav uten å kjede seg ihjel. 

Jeg tror ikke man restituerer noe bedre av å holde seg helt i ro, så rolig jogg eller lett visping på sykkel mener jeg er bedre enn ingenting uansett hvor vondt man har eller hva Garmin sier xD

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

De lærde sier vel at i all hovedsak bør en trene på det en vil bli god på mest mulig, men rolige økter gjerne kan være av annen type trening/bevegelighetsmønster. 

De nødvendige hardøktene fører jo til lengre avbrudd enn de rolige. Og det er vel bedre å holde på prinsippet "hard" og "rolig" enn å flyte ut i halvhard lapskaus kanskje. Noen kjører prinsippet 1 hardøkt etterfulgt av 2 rolige. Så spørs det jo om en trener hver dag eller har flere dager imellom øktene også....

Hvor lenge og i hvilken puls ligger du på under restitusjonsøktene?

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Restitusjonsøktene mine kan være alt fra 30 til 90 minutter, så har ikke noe fast. Prøver å trene mye på følelsen og i forhold til totalbelastningen i hverdagslivet. Ligger på rundt 90 km totalt i uken vanligvis.

Jeg er ikke så redd for lapskaus. Lapskaus er ganske trygt om man heller vil satse på å få inn flest mulig kilometer, enn å satse på hardøkter for å komme i god form. Blir lite skader av lapskaus i alle fall. 

Holder meg under 140 i puls under restitusjon. Har en maks på rundt 186. Blir for meg rundt 4:50/km for i flatt terreng.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å legge igjen en kommentar

Opprett en konto

Registrer konto. Det er enkelt!

Registrer en konto

Logg inn

Allerede registrert? Logg inn her.

Logg inn nå