All aktivitet

Denne nyhetsstrømmen oppdaterer seg selv     

  1. Earlier
  2. Tips til økter om vinteren

    Hei. Tusen takk for gode tips hvilke type økter burde jeg legge hovedfokuset på nå ca 1 mnd før? Mengde? Marita
  3. Tips til økter om vinteren

    Jeg ville nok ha kjørt på med både ski, langturer og terskeløkter på mølla. Ski er veldig fint som en avveksling for muskulatur og hode. I tillegg fører stavbruken til at hjertet kan presses godt opp uten at belastningen på beina blir tilsvarende stor som under løping med samme puls. Bare pass deg for gnagsår på hælene! Det vil du ikke ha før Bislett 50k Bor du i nærheten av Oslo, så kan du jo også legge inn et par økter på Bislett.
  4. Hei Her jeg bor har det kommet store snømengder siste dagene, og det gjør at langturene ute blir krevende. Har piggsko men med snø på veiene blir det lett glatt, i tillegg måkes det ikke like bra overalt. Derfor lurte jeg på hva dere som er i samme situasjon gjør? Synes det kan bli litt kjedelig og langdrøyt på mølla. Men trenger mengdetrening spesielle siden jeg skal løpe Bislett 50k. Ski er også en mulighet, men ønsker helst å løpe. Håper noen har noen effektive tips til løpeøkter? På forhånd tusen takk
  5. Her er årets siste klovnejoggblogg: http://klovnejogg.blogspot.no/2017/12/28-timer-bare-innspurten-igjen-pa.html Ønsker alle et riktig godt nytt løpeår!
  6. "Hvor har du løpt idag"

    Riktignok i går. Fikk da unna noen julekalorier :-)
  7. Blogg om Bislett 24t

    Hei. Nå har jeg blogget om helgens 24t på Bislett https://klovnejogg.blogspot.no/2017/11/langt-dgn-i-bisletts-katakomber.html
  8. "Hvor har du løpt idag"

    PC og android app pluss sensorer fra Polar. HR-sensoren H10 og Polar stride sensor. Det kan være litt krøkkete å få disse koblet opp. Jeg har funnet ut at det fungerer best når jeg først starter opp appen på PC. Når den er oppe åpner jeg appen på telefonen. Pulsbelte og stridesensor har jeg da på meg, selvfølgelig. Stridsensoren må være i bevegelse. Av og til går det raskt, andre ganger klundrer jeg litt. Sist var alt greit i Zwift, men klokka (V800) registrerte ikke stridesensoren. Så distanse på klokka ble beregnet ut fra armens bevegelser og viste kortere distanse enn det mølla og Zwift var enige om at jeg hadde løpt. PC og android app pluss sensorer fra Polar. HR-sensoren H10 og Polar stride sensor. Det kan være litt krøkkete å få disse koblet opp. Jeg har funnet ut at det fungerer best når jeg åpner starter Zwift på PC først og når den er klar, åpner jeg appen på telefonen. Pulsbelte og stridesensor har jeg da på meg, selvfølgelig. Stridesenssoren må være i bevegelse. Av og til går det raskt, andre ganger klundrer jeg litt. Sist var alt greit i Zwift, men klokka (V800) registrerte ikke stridesensoren. Så distanse på klokka ble beregnet ut fra armens bevegelser og viste kortere distanse enn det mølla og Zwift var enige om.
  9. "Hvor har du løpt idag"

    Kult! Testet det selv, men fikk ikke pulsen inn. Mangler kanskje en bluetooth-usb??? Jeg brukte Garmin Phenix 3 med HRM-pulsbånd, Stryd-pod, pc og mobilapp. Jeg klarte uansett å ødelegge tredemølla under oppkjøring til Bislett-24, så spørs om jeg får testet igjen i nær tid. Hvordan er du koblet opp?
  10. Følg med på Bislett 24-timers i helgen!

    Da var det over på Bislett for denne gang. Eller kanskje for alltid for egen del. Jeg måtte gi meg etter knapt passerte 100 km etter å ha slitt i 5 timer med venstre hofteleddbøyer. Et problem jeg aldri har hatt tidligere i konkurranser. Selv ikke i løp som har vart lenger enn 24 timer. Jeg prøvde å massere ut 3 ganger og byttet til kompresjonstights, men til ingen nytte. Det ble så ille at underveis på runden hvor jeg gav meg så sviktet høyre ben helt, og ville ikke bære min egen vekt. Hva i all verden!? Ekstremt irriterende å møtte bryte etter så lang forberedelse til årets hovedsatsing. I tillegg til at det er svært hardt underlag på Bislett og 6 timer med venstresving før man snur retningen i 6 timer av gangen, så er det trangt, varmt og lite oksygen. Jeg tviler på at jeg stiller igjen på 24-timers i kjelleren på Bislett. Det må i så fall være om deltakelsen begrenses ytterligere. Jeg har dog ikke tenkt å gi meg helt på å konkurrere på å løpe flatt lenge, så jeg begynner vel snart å kikke på utendørsalternativer
  11. "Hvor har du løpt idag"

    Zwift Run er i beta. Ikke så mange som løper der ennå, men det kommer......
  12. Følg med på Bislett 24-timers i helgen!

    Bra innsats Svein-Tore! Dette klarer du fint :)) Nattaklemmer fra Kjøita
  13. Følg med på Bislett 24-timers i helgen!

    Heia Heia, Svein-Tore! Vi heier på deg og følger med live. Stå på :)) Hilsen jentene dine
  14. Vetten Opp 2018

    until
    21. juli 2018 går Vesterålens mest populære motbakkeløp av stabelen. Hvorfor ikke kombinere deltakelse med ferie på yttersiden av Vesterålen? Løpet arrangeres i inngangen til Regine-festivalen som varer en hel uke til ende. Det er mye som skjer! Arrangementet på Facebook: https://www.facebook.com/events/300403213756123 Løpets hjemmeside og påmelding: http://vettenopp.no/
  15. 25.-26. november er det Norgesmesterskap i 24-timers ultraløping på Bislett Stadion. Det hele overføres live på YouTube: Kondis.no vil også kjøre live resultat-service og oppdatere underveis. Løpets Facebookside finner du her: https://www.facebook.com/Bislett24/ Deltakerliste og mye informasjon fra arrangør: http://www.romerikeultra.no/p/24684/bislett-24-timers Selv så prøver jeg meg (nok en gang) på EM/VM-kravet på 230 kilometer. Det er veldig mange sterke navn med i år, så topp-plassering i løpet og i NM blir tøft å få til! Vi får se hvordan det går
  16. Løpevogn/joggevogn

    Jeg brukte baby jogger for to år siden, det er veldig hyggelig og grus
  17. Restitusjonstrening etter hardøkt

    Restitusjonsøktene mine kan være alt fra 30 til 90 minutter, så har ikke noe fast. Prøver å trene mye på følelsen og i forhold til totalbelastningen i hverdagslivet. Ligger på rundt 90 km totalt i uken vanligvis. Jeg er ikke så redd for lapskaus. Lapskaus er ganske trygt om man heller vil satse på å få inn flest mulig kilometer, enn å satse på hardøkter for å komme i god form. Blir lite skader av lapskaus i alle fall. Holder meg under 140 i puls under restitusjon. Har en maks på rundt 186. Blir for meg rundt 4:50/km for i flatt terreng.
  18. Restitusjonstrening etter hardøkt

    De lærde sier vel at i all hovedsak bør en trene på det en vil bli god på mest mulig, men rolige økter gjerne kan være av annen type trening/bevegelighetsmønster. De nødvendige hardøktene fører jo til lengre avbrudd enn de rolige. Og det er vel bedre å holde på prinsippet "hard" og "rolig" enn å flyte ut i halvhard lapskaus kanskje. Noen kjører prinsippet 1 hardøkt etterfulgt av 2 rolige. Så spørs det jo om en trener hver dag eller har flere dager imellom øktene også.... Hvor lenge og i hvilken puls ligger du på under restitusjonsøktene?
  19. Restitusjonstrening etter hardøkt

    Kjenner meg litt igjen. Plutselig har jeg tid og energi til en skikkelig lang hardøkt, og kjører på det som er. Dermed er kroppen rimelig kake i flere dager etterpå, og totalvolumet lider. Jeg er av de som syns det er kjedelig å jogge på lav puls, men har funnet ut at lydbok på øret hjelper en god del. Vi har ellers investert i en ellipsemaskin hjemme for å spare slitne ledd og betente muskler dagen etter slike hardøkter. Da fungerer Netflix og YouTube for å holde pulsen lav uten å kjede seg ihjel. Jeg tror ikke man restituerer noe bedre av å holde seg helt i ro, så rolig jogg eller lett visping på sykkel mener jeg er bedre enn ingenting uansett hvor vondt man har eller hva Garmin sier
  20. Etter harde lange økter trenger kroppen hvile. Da har en to valg: legge all aktivitet til side og la tiden gå, eller ta en eller fler rolige økter mellom. Jeg tilhører vel kategorien periodetrener. Jobb, unger og frivillig arbeid krever sitt og da blir det overskuddet og ledig tidskapasitet som bestemmer det meste. Så blir det jo en og annen skikkelig hardøkt, der treningseffekten i Garminklokka makser opp i 5 og restitusjonstiden oppgis til 3.5 dag..... Hvilken restitusjonsøkt bedriver du etter en slik type økt? Hiv dere med og skap litt engasjement her! Det er litt vel roilg inne på forumet nå!
  21. Noen som har erfaring med Gemini Duo 1500R hodelykta? Eventuelt erfaring med denne versus Lupine Piko.
  22. Hei. Nå har jeg blogget litt om søndagens maraton i Risør. http://klovnejogg.blogspot.no/2017/10/veteran-norgesmester-ja-norges-beste.html
  23. Trådløse hodetelefoner

    Jeg har nylig fått meg Supra Nitro-X. Beste jeg har vært borti!
  24. Trådløse hodetelefoner

    Du kan prøve disse der https://www.jaybirdsport.com/en-roeu/x3-bluetooth-headphones.html. Jeg bruker dem og de sitter godt i ørene. Jeg ser at Bose har akkurat lansert: https://www.bose.com/en_us/products/headphones/earphones/soundsport-free-wireless.html#v=soundsport_free_wireless_black
  25. Inov 8 X-Talon 212 vs VJ IRock 2

    Hallo! Jeg har ikke erfaring med Vj i det heletatt, men Inov-8 kjenner jeg ganske godt. På inov-8.com er X-Talon oppgitt til å ha såkalt Presicion fit, på lik linje med det aller meste av deres terrengsko. Ganske smal og lav tåboks. Sitter som limt på foten og med sin lave vekt er dette en rask sko. Ingen har vel helt like føtter, så er ikke forskjellen alt for stor tar en det vel igjen med snøring, evt. en tynn såle? Men noen mål har jeg ikke....
  26. En liten fot i bakken for å gi litt info om hva som har foregått her i gården. Eller skulle jeg heller sagt her i skogen :) Før sommeren i år har jeg kort fortalt løpt 3 ultra, og jeg har fremdeles ikke tatt steget over i de "voksnes rekker" med å ta hull på 3-sifret distanse: KRS Ultra 60ish km ➡️ / 2000ish meter ↗️ / 3 UTMB poeng EcoTrail 80km ➡️ / 2000ish meter↗️ / 4 UTMB poeng Romeriksåsen på langs 50km ➡️ / 860ish meter↗️ / 0 UTMB poeng Det er en og annen kolle under de høye løvtrærne på sørlandet. KRSUltra Inn i KRS var forventingene til egen prestasjon særs lav, jeg hadde ingen back to back langturer i forberedelsene mine, og jeg hadde heller ikke langturer av respektabel lengde. KRS var i så henseende noe jeg fortalte meg selv at jeg skulle gjøre mest for å kjenne om EcoTrail 80 km var realistisk i år også, og for å bygge selvtilliten opp igjen etter en laber post-sommer sesong i fjor. Jeg la derfor ned litt innsats i å klare stigningen, når jeg visste at jeg ikke klarte å få inn den mengden kilometre jeg følte jeg trengte. Åpnet som om kroppen var der den var på slutten av sesongen i fjor, og endte opp med å ta meg selv i nakken etter 20km. Roet ned en mil eller så, og var tilbake i rute med kroppen. Det der kunne blitt en jævlig utrivelig dag, og det er ikke slik man bygger selvtilitt. Løp med mange hyggelige folk, og fikk blant annet tilbrakt en del tid med @Ultrasvein og @runforfunkristi mens vi løp sammen i heiene. Sistnevnte løp spesielt knallsterkt og tok seieren i kvinneklassen. Klok av skade fra i fjor tok jeg med meg salt, og holdt tilbake litt på de første nedstigningene. Morsomt å ha lår med krefter igjen til å kunne klemme til og holde god stil hele veien inn. Snek meg inn på 6:59:55, og en 16.plass totalt. (Løp på 8:26:37 i fjor, da med litt feilløping, men like fullt en forbedring jeg er godt fornøyd med) Kort sagt god stemning. Målområdet ved Aquarama, med lapskaus, og annet snadder. Ser du meg på startstreken i KRS neste år? Jepp! Kan jeg anbefale dette løpet for andre? Ja. Helt klart. God service, en av de best løste logistikkene jeg har opplevd i et løp, både for løpere og de som følger. Drop-bag og godt utrustede hjelpestasjoner. "Vårslepp", og en fin anledning til å løpe bar og varm sti mens det fremdeles ligger is i partier i nordmarka. Tøff høydeprofil, og en del tekniske partier fordrer imidlertid at en gjør seg visse forberedelser for å ha en god dag. Det har vært varmere enn en skulle ha trodd de to gangene jeg har løpt det. Livet smiler langs Maridalsvannet. Foto: Sportograf.com EcoTrail 80km Med fornyet selvtillit meldte jeg meg derfor på EcoTrail 80km. "Alle" synes det er et så flott løp, men inntrykket mitt fra i fjor var i grunn at det var et møkkaløp. Kaller seg stiløp, men er mest veiløp. Tatt i betraktning at jeg gikk på en smell og måtte hate meg gjennom de siste 20ish kilometerene i fjor, så synes jeg det var rimelig å gi løpet en sjanse til. Strengt tatt, det går rett borti høgget. Bokstavelig talt. Dessuten var jo disponeringen i fjor såpass dårlig at det var like sannsynlig at det var meg som var en møkkamann og ikke løpet som var et møkkaløp. Klokere enn i fjor tok jeg på meg asfaltskoene Clifton 3, og gikk ut med det for øyet å ha (i prioritert rekkefølge): 1) en super dag i skogen. En hel arbeidsdags lengde med løpings. Jippi! 2) prøve å snike meg inn i mål på under 8 timer Sett bort i fra 2x overtråkk på samme foten så naglet jeg første punktet. Klart går det opp og ned i løpet av en dag i skogen, og moralen var til tider lunken, men det er fremdeles en helt annen historie enn å springe etter man er sprengt. Top Notch! God stemning å også her kunne avslutte på en måte som føltes sterkt. Så hva med punkt to? Jeg lyktes kanskje litt for godt med punkt én til at pkt 2 kunne bli en realitet. Kom inn på 8:35:07, noe som er tregere enn i fjor. Til mitt forsvar, og min iboende litt tregere kosegris sitt forsvar, så var løypen i år fulle 80km ikke "bare" 78km. #unnskyldningerunnskyldningerogatterunnskyldninger Fine bratte partier opp mot Fagervann og turen over Kamphaug. Med UTMB poengene var i påsan, og løpet litt på avstand så er det kanskje på tide å gjøre opp status igjen. Er det et møkkaløp slik som jeg følte det var i fjor? Tja. Det er vel svaret mitt. Tja. Hvorfor ikke soleklart ja eller nei? Vel, det er nå en gang slik at jeg liker å løpe sti. EcoTrail har ikke veldig mye sti. Det er i grunn mest et veiløp, og det er litt kjipt i seg selv når du vet at det går fullgode rutealternativer på fin-fin sti rett ved. Jeg er kjenner kanskje traseen for godt. I bunn og grunn så berører ET80 mange av de samme områdene som jeg løper på treningsturene mine, og det er kanskje dumt? Jeg er litt ambivalent på dette punktet. Jeg evner på den ene siden ikke i samme grad å bare glede meg over å flyte gjennom skauen når jeg har det vondt, på steder som jeg kjenner så alt for godt. Ironisk nok på den andre siden så er det kanskje også det at jeg kjenner traseen så alt for godt som gjør at jeg liker den, og at den kan hjelpe meg opp når jeg strever mentalt underveis. Jeg har rett og slett ikke helt klart å lande et fornuftig svar på det spørsmålet, eller sette fingeren på hvorfor jeg ikke er ubegrenset begeistret for dette løpet. Strengt tatt burde jeg elske mye ved det! Ser du meg i løypa på ET80 neste år? Nei. Eller kanskje. Eller joda. Eller nei. Jeg vet kort sagt ikke. Det er jo skauen "min". Også var det disse 8 timene da. Og UTMB poengene. Og så er det en slags homemcoming i norsk ultraverden, der både afsaltjagerene og skaufolket mingler, og det er jo superhyggelig. Kan jeg anbefale dette løpet for andre? I bunn og grunn så er det vanskelig å ikke anbefale å løpe det i hvertfall 1 gang. Løpet har flere distanser, 80,45,30 og 18 (mener jeg å huske). Her burde det altså være mulig for de fleste å kunne delta, og også finne en strekning som passer dem. Kanskje hele familien tar en ultra outing sammen? :) Av disse ville jeg sagt at alle unntatt 45'ern kan være verdt turen for min del. 45km varianten har ekstra mye vei, og går glipp av mye av det fineste langs hele traseen, og således ville jeg nok heller ha gått for 30km varianten hvis jeg av en eller annen grunn ikke skulle løpe hele. Har ikke drop bag, men frakter bagasjen din fra start til mål. Er du tidlig ute, er det godt utvalg på hjelpestasjonene. Er du ny i byen, er dette også en flott introduksjon til flere egnede utfartssteder, en slags Grand Tour d'Oslo som overlater mye til å utforskes senere. Positivt i år var også et veldig egnet målområde med gode muligheter for post race sosialisering. Som et "trekk" må det nevnes at det er et av de dyrere løpene der ute. Pallen! RPL50km Romeriksåsen på langs var årets sommeravslutning for min del. Jeg løp det i fjor, og ble rett og slett litt småforelsket. I år ble en det en hyggelig roadtrip med @the_magster, som hadde sin første gjennomføring av dette løpet i år. Det er en del grusvei i dette løpet også, men til gjengjeld får man også fylt myrkvoten sin ettertrykkelig. Siden det var "bare" 50km våget jeg meg i år på å prøve å løpe uten sekk, og med håndholdt drikke, og det jeg skulle trenge ellers stappet i shortsen. I fjor kom jeg i mål og var uforskammet pigg, så i år var det i grunn et uuttalt mål å klemme til og løpe fort (for meg å være). Jeg snakket litt med Ingrid om forventninger og målsetninger kvelden før. Samtalen munnet i grunn ut i: Topp ti ellers blir jeg skuffet. Topp 5 og jeg er mer enn godt fornøyd. Pallplass og vi spretter sjampisen som ligger i kjøleskapet. Gira som jeg var, og godt hjulpet av en flokk med kuer som jagde oss, så gikk jeg (nok en gang) ut for hardt, og endte opp med å løpe et suboptimalt løp ut fra et disponeringsståsted. Ting ble tyngre enn de hadde trengt å være, og jeg ravet rundt som en småfull Gollum midt i løpet, og klokket noen ganske ræva kilometere før jeg klarte å skru hodet mitt rett inn mot jobben som skulle gjøres. Kroppen lot seg overtale, og jeg fant etterhvert en slags flyt i alt ubehaget. Teten var i grunn den samme gjennom løpet, og det jeg mistet ved 23km klarte jeg i stor grad å spise inn på vei mot mål. Et par km før mål fikk jeg nr2 (som jeg trodde vasr nr 3) i syne et godt stykke foran meg, og begynte å lukke luken. Jeg hadde imidlertid holdt et greit tempo en stund, så jeg hadde ikke så mye jeg kunne øke med før jeg kjent at syren begynte å få meg til å stivne. Slik balanserte jeg på eggen en stund, inntil jeg tenkte at nå er det bare å åpne opp og klemme til. Det holdt dessverre ikke helt, jeg kom 4 sekunder bak nr 2 og landet en tredjeplass. Superhappy, og litt uforstående, all den tid jeg var overbevist om at det var 3 personer foran meg. I retrospekt så burde jeg ha vært modigere og utfordret tidligere, men jeg var redd for å stivne fullstendig og miste plasseringen. Samtidig vet jeg jo at jeg er over middels god på å hate meg gjennom ting, så det kunne blitt en spennende duell. Tiden ble 4:45:34, en forbedring på 25ish minutter fra i fjor, og som sagt pallplass. Det er første gang noen sinne for min del innen løping, og er selvsagt en flott opplevelse. Om jeg var forelsket i løpet fra i fjor, så fremstår det ikke som mindre forførende for meg nå. Video av Sindre Tjuvstu, kanalen hans finner du HER. (Der ligger det mye annet snadder fra norske ultraløp også) Stiller jeg til start neste år? Helt klart! Kan jeg anbefale dette for andre? Uten tvil. Forhåpentligvis sammen med kone. Selvom hun ikke vet det helt ennå. ???? Dette er også et ultra som egner seg som debutantløp - det er dropbag tidlig som lar deg fikse evt utstyrsføkk, noe som er fint hvis man er litt urutinert. Sperretiden er også uvanlig lang - 12 timer på en 50k distanse gjør det mulig for mange, om ikke de fleste, å komme seg trygt gjennom. Dett var dett for pre-sommerferie sesongen min :) Vi løpes! Les hele artikkelen
  1. Last inn flere aktiviteter