Forbedre løpeteknikken? Test av MotionMetrix hos Löplabbet


RUNNERS OF NORWAY

Vi har vært innom Löplabbets avdeling i Pilestredet i Oslo for å teste ett av deres siste tilskudd av tjenester. Nå kan du booke time og få en ganske så avansert analyse av din egen løpeteknikk i en fei. Vår testløper fikk absolutt noen "aha-opplevelser" av dette besøket.

Testen gjøres via 3D-kameraer som holder øye med deg mens du løper på en tredemølle. Selve løpetesten er uhyre raskt unnagjort, og allerede etter ett minutt på tredemølla spyttes resultatene ut på dataskjermen. Det er ikke nødvendig med noe kalibrering, merkelapper på kroppen eller annet. Du hopper bare på tredemølla og løper på en selvvalgt fart på mellom 9 og 20 km/t. 

Vi testet på to ulike hastigheter. 14 og 16 km/t. 16 km/t er rundt terskelfart for vår løper, så vi antok at det var en fornuftig hastighet å få testet ut.
Som nevnt, resultatene spyttes hurtig ut, og her blir din løpestil sammenlignet med snittet av en rekke svenske eliteløpere for å avgjøre hva som kan forbedres.

Vår løper fikk en estimert "biomekanisk" mulighet for å klare 34 min på 10 km ut fra nåværende løpeteknikk. Nå er det jo selvfølgelig slik at for å faktisk få det til, så må også kondisen være på topp og styrke til å holde stilen gjennom hele løpet være på plass.

MJ_74_20150430T145620_16kph__2.jpg.cd919

Oppe til venstre ser du en gradering av løpeteknikken. Vår løper fikk en A, noe som bør tilsi at det er mulig å komme ned på 34 min på mila. Oppe til høyre ser du en mer detaljert oversikt hvor løperen får utdelt stjerner for hver ting som måles. Jo flere stjerner, jo bedre. Som du ser, så ble det bare 1 stjerne på "foroverlening" og "sideveis kraftbruk". I nederste halvdel av bildet kan du se "optimal verdi" som er innenfor det grønne området for hvert element som måles. Her kan du se at vår løper lener seg alt for mye framover og at sideveis bevegelse er for stor. Dette er noe som kan jobbes med for å forbedre løpeøkonomien, og dermed sjansen for å presse tiden på 10 km ytterligere noe ned.

I tillegg til bildet over, fikk vi god veiledning, tips og en interessant diskusjon rundt resultatene. Vi fikk også tilsendt videofiler på e-post fra denne seansen. Vår konklusjon er at dette både var interessant, morsomt og nyttig. Vår testløper kommer til å jobbe med det som det særlig ble satt fingeren på, og prøve en ny test neste år.

 

Du kan lese mer om denne teknikkanalysen hos Löplabbet her.

Svensk TV4 har også testet MotionMetrix:

 


  • Like 1
  Rapporter Artikkel


Tilbakemeldinger


Dere nevner ikke prisene, det synes jeg er vesentlig:

Her er de for andre som lurer:

Test 1: Løplabbets teknikkanalyse med Motion Metrix (600 kr)
Test 2: Løplabbets teknikkanalyse med Motion Metrix – test og retest (1000 kr)
Test 3: Kombinasjonstest – laktattest med Motion Metrix (1200 kr)
Test 4: Komplett test – fysisk undersøkelse og teknikkanalyse (1300 kr)

Share this comment


Link to comment
Del på andre sider


Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å legge igjen en kommentar

Opprett en konto

Registrer konto. Det er enkelt!

Registrer en konto

Logg inn

Allerede registrert? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Innlegg

    • Opplever noe av det samme selv. Kan ikke bruke Salomon snowcross.. får vondt i legger og hofter etter kun 2km.. etter 5km er jeg helt ferdig. Da kan jeg ikke løpe lengre pga smerter. Med mizuno asfaltsko løper jeg opp mot 20km uten store problemer
    • Har ikke prøvd det enda, men har planer om å gjøre det i løpet av kort tid.
    • Er det noen her som løper på Zwift? Om du ikke har hørt om Zwift, så er det en virtuell trening- og konkurransearena. Ved hjelp av kompatibel hardware kan man sykle og løpe rundt i en stadig større virtuell verden. Man kan utføre ulike treningsøkter og opplegg, være med på fellestreninger og ulike konkurranser.  Foreløpig ligger løping en god del etter sykling på Zwift. Løpedelen har akkurat hatt offisiell åpning.  Selv syns jeg løpedelen fungerer greit sosialt, mens sykling blir mer til en konkurranse hver gang jeg prøver meg på det. Kanskje det er fordi det er langt flere syklister enn løpere på Zwift foreløpig. Å finne en gruppe med passende nivå når det gjelder løping er foreløpig ikke lett, men det kommer nok etterhvert som flere får øynene opp for muligheten for en avveksling fra kulde og glatt underlag :-) Eksempel på en fellesøkt fra forrige uke:
    • Har du prøvd Zwift running på mølla? De har et års tid hatt mulighet for dette i en "pre-Betaversjon". Men i natt ble Zwift running offisielt kjørt i gang med en serie på tre "Zwift Run Launch Party"-løp. Det har jeg ingen link til foreløpig. Men her er en fra den offisielle lanseringen: Starten på et gruppeløp ser dere omtrent 13 min ut i denne videoen: Ellers så kan man kjøre solo når som helst.
    • Langturer blandet med bakke intervaller (hvis det ikke er for kaldt). Bakke og intervaller bygger kondisjon og utholdenheten noe utrulig. Det er min "favoritt", bakkelp alltså :). Man får raskt bedre utholdenhet og du merker det på langturene også. Lykke til infør Bislett.
  • Runners of Norway støttes av:

  • Blogginnlegg