Hornindalsvatnet maraton 2015


RUNNERS OF NORWAY

For 24. året på rad ble Hornindalsvatnet Maraton arrangert i idylliske Hornindal i Sogn og Fjordane. Her kunne man delta i helmaraton, halvmaraton, 10 km eller minimaraton. Løypa for helmaraton startet på hovedveien i utkanten av Hornindal sentrum, fortsatte gjennom sentrum og videre til idrettsanlegget, hvor løperne så tok en runde på løpebanen før den fortsatte inn mot Otredalen. Fire turer til Otredalen utgjorde en helmaraton. For halvmaratonløperne ble det to turer ut til Otredalen. 10 km startet på målstreken på løpebanen og løp ut til Otredalen én gang. Minimaratonløypa gikk på asfalt rundt i Hornindal sentrum.

Norsk rekord – i antall maraton

Grunnleggeren av løpet, Inge Asbjørn Haugen, har deltatt hvert eneste år og de som kjenner Inge Asbjørn, vet at han liker å løpe. Han har deltatt i utrolige 499 maraton opp gjennom årene. Hans maraton nr. 500 ble på hjemmebane under «sitt eget» maraton. Det var en stor dag både for han, idrettslaget og bygda. Mange hadde med seg flagg og heiet ekstra da Inge kom innom idrettsanlegget for vending. Ved målgang hadde også Hornindal Musikkorps tatt turen for å spille han inn over målstreken.

Det var ikke bare Inge Asbjørn som utmerket seg med en god prestasjon denne dagen. Helge Hafsås tok tidlig ledelsen i helmaraton og løp inn til 1. plass med den gode tiden 2:47:53. Hafsås er også en ekstremt ivrig maratonløper og har i alt vunnet utrolige 171 maratonløp (per 25.07.15). Han innehar også Norges rekorden på 100 km med den imponerende tiden 6:50:15 i Bergen Ultra 21. oktober 2006.

Inn som nr. 2 kom Marius Jørgensen fra Bø IL med tiden 3:02:51 og på 3. plass kom Thomas Kadlas fra Eid IL med tiden 3:07:40.

Blant damene var Ragnhild Susanne Molland raskest med tiden 3:08:42. På 2. plass kom Berit Hammarn med tiden 4:31:15 og 3. plassen gikk til Stine Nilsskog med tiden 4:35:30.

På halvmaraton var det Marius Skeide Ruth med tiden 1:13:27 som tok 1. plass. På 2. plass kom Magnus Alsaker inn på 1:19:33 og bare sekunder etter kom Knut Anders Hatlen inn på 3. plass med tiden 1:19:39.

Den raskeste dama på halvmaraton ble Cathrine Wolden med tiden 1:26:29. Klokka på stoppa på 1:38:35 og dermed gikk 2. plassen til Esther Innselset. 3. plassen gikk til Kristin Dvergsdal med tiden 1:46:43.

37:46 brukte Bjørn Vonheim på 10 km og fikk dermed 1. plassen. På 2. plass kom Jan Erlend Innselset med tiden 38:13 og klokka ble stoppa på 40:37 da Svein-Arne Lødemel passerte målstreken som tredjemann.

På 10 km damer var Ieva Ozola raskest med tiden 50:53. Like bak kom Ingrid Gausemel inn på tiden 51:50 og 3. plassen gikk til Ninni E. Nordbø med tiden 52:18.

I minimaraton var det Joakim Hald Andersen med tiden 14:14 som tok 1. plassen. 2. plassen gikk til Olav Vikøren Espenes med tiden 14:23 og 3. plass kom Emil Innselset Nordeng med tiden 16:18.

Sofie Øen tok 1. plassen i minimaraton for jenter med tiden 21:37. På 2. plass kom Malin Seljeset inn på tiden 21.44 og på 3. plass med tiden 23.01 kom Mirjam Maurset Malam.

Se alle resultater helmaraton.

Se alle resultater halvmaraton.

Se alle resultater 10 km.

Se alle resultater minimaraton.

 

Redigert av RUNNERS OF NORWAY

  Rapporter Artikkel


Tilbakemeldinger


Ingen kommentarer å vise



Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å legge igjen en kommentar

Opprett en konto

Registrer konto. Det er enkelt!

Registrer en konto

Logg inn

Allerede registrert? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Innlegg

    • Opplever noe av det samme selv. Kan ikke bruke Salomon snowcross.. får vondt i legger og hofter etter kun 2km.. etter 5km er jeg helt ferdig. Da kan jeg ikke løpe lengre pga smerter. Med mizuno asfaltsko løper jeg opp mot 20km uten store problemer
    • Har ikke prøvd det enda, men har planer om å gjøre det i løpet av kort tid.
    • Er det noen her som løper på Zwift? Om du ikke har hørt om Zwift, så er det en virtuell trening- og konkurransearena. Ved hjelp av kompatibel hardware kan man sykle og løpe rundt i en stadig større virtuell verden. Man kan utføre ulike treningsøkter og opplegg, være med på fellestreninger og ulike konkurranser.  Foreløpig ligger løping en god del etter sykling på Zwift. Løpedelen har akkurat hatt offisiell åpning.  Selv syns jeg løpedelen fungerer greit sosialt, mens sykling blir mer til en konkurranse hver gang jeg prøver meg på det. Kanskje det er fordi det er langt flere syklister enn løpere på Zwift foreløpig. Å finne en gruppe med passende nivå når det gjelder løping er foreløpig ikke lett, men det kommer nok etterhvert som flere får øynene opp for muligheten for en avveksling fra kulde og glatt underlag :-) Eksempel på en fellesøkt fra forrige uke:
    • Har du prøvd Zwift running på mølla? De har et års tid hatt mulighet for dette i en "pre-Betaversjon". Men i natt ble Zwift running offisielt kjørt i gang med en serie på tre "Zwift Run Launch Party"-løp. Det har jeg ingen link til foreløpig. Men her er en fra den offisielle lanseringen: Starten på et gruppeløp ser dere omtrent 13 min ut i denne videoen: Ellers så kan man kjøre solo når som helst.
    • Langturer blandet med bakke intervaller (hvis det ikke er for kaldt). Bakke og intervaller bygger kondisjon og utholdenheten noe utrulig. Det er min "favoritt", bakkelp alltså :). Man får raskt bedre utholdenhet og du merker det på langturene også. Lykke til infør Bislett.
  • Runners of Norway støttes av:

  • Blogginnlegg