Marthe Kathrine Myhre - Hvordan ble du så innmari god å løpe?


RUNNERS OF NORWAY

Vi kjører i gang en ny og spennende serie intervjuer med norske toppløpere! Først ut er tidligere lanngrennsløper Marthe Kathrine Myhre. Les og la deg inspirere!


Aller først, fortell kort om deg selv.
Jeg er 31 år blitt og bor i Hunndalen, rett utenfor Gjøvik. Jeg har 100% stilling som lærer og jobber i tillegg noen kvelder, helger og ferier på Torshov Sport, så kan si jeg har 120% stilling totalt. Bortsett fra trening og jobbing rekker jeg dessverre svært lite, men er veldig takknemlig og glad i familien min, så prøver å bruke mye tid sammen med de, i tillegg til gode venner. Her hjemme bor jeg sammen med min samboer, Ronnie. Han jobber som glidsjef for langrennsgjengen i Norges Skiforbund. Derfor er vintrene ganske ensomme her hjemme i huset, men tilgjengjeld er våren og sommeren flott med mye treningstid sammen.

Du utmerket deg med 3.plass i nordisk mesterskap på maraton i fjor. Hvilke prestasjoner ser du selv tilbake på som dine beste så langt?
Det er mange konkurranser jeg ser tilbake på som bra, men Nordisk mesterskap i fjor i Stockholm var veldig moro og et veldig godt løp. Jeg var tidligere aktiv langrennsløper og har gått mange World-Cup renn for Norge. Når du er på reise med verdens beste langrennsløpere gjør det noe med hodet og det å få representere Norge i langrenn i World-Cup i utlandet er kanskje det største jeg har opplevd. Mine beste konkurranser i løping må være halvamaraton på Valdresflya i 2014 der jeg kom inn på tiden 1.13.52 og hadde en veldig bra dag. En annen opplevelse jeg husker er maraton i Sevillia også i 2014. Jeg løp inn til soleklar personlig rekord og hadde utrolig bra bein hele veien. Hadde ikke magen begynt å krangle underveis ville tiden blitt ganske mye bedre, men følelsen underveis tar jeg med meg. Den tredje konkurransen jeg husker som en bra dag er NM terrengløp i Bergen i 2014. Løp inn til NM-gull med full kontroll.

IMG_0485.JPG

Hva er det som har gjort deg så innmari god til å løpe?
Alltid drevet med idrett. Har vært allsidig og vært innom mange forskjellige utfordringer. I tillegg har jeg et voldsomt konkurranseinnstinkt, er sta, strukturert og veldig målbevisst. Jeg har i alle år vært kjent for å være treningsvillig og er nok den som ofte gikk hjem til slutt. Jeg har en kropp som egner seg godt til løping og har aldri vært satt ut av sykdom. Med langrenn på høyt nivå som bakgrunn før jeg begynte å satse 100% løping gav meg en enorm base og god kapasitet. For å bli god til å løpe må man ha et brennende ønske om å gi jernet og kjempe seg opp og fram i en tøff idrett.

Hvordan kan en typisk treningsuke for deg se ut?
Varierer veldig i forhold til mengde, men en typisk uke inneholder 2-3 intervalløkter og en langtur på ca.30 kilometer. Resten er påfyll av kortere turer med noen stigningsløp. Hver uke har jeg ei økt med spenst etter en kort løpetur og trener styrke 2-3 ganger i uka.

Hvor viktig mener du restitusjon er, og hva er dine beste tips når det gjelder restituering?
Restitusjon er forskjellen på de beste og nest beste, for å sette det litt på spissen. Det er en grunn til at de beste i de ulike idretten er de prosentene bedre enn andre. Jeg har en bakgrunn der 12 år ble «ødelagt» av spiseforstyrrelser. Jeg lå brakk i over 3 år med treningsnekt og sykehusinnleggelse. Jeg har blitt veldig opptatt av restitusjon og riktig restitusjon. For min del merker jeg utrolig godt når jeg har slurvet med restitusjonen. Restitusjon=nok mat, nok hvile og rolig nok trening. Summen av disse avgjør hvor god restitusjonen blir. Nok mat før og etter trening, nok hvile når kroppen sier at den trenger det og rolig nok trening på de rolige øktene slik at en er klar for fart når øktene tilsier det. Så med andre ord, restitusjon er utrolig viktig og kan være forskjellen på en topp plassering og en mindre god plassering. Spis nok og hvil nok til riktige tidspunkt!

Har du noe spesielt kostholdfokus, og har du noen tips å dele?
Jeg sverger til et helt normalt norsk kosthold, uten noe jålerier. Brødskiver med brunsost og annen type pålegg til frokost, lunsj og kveldsmat, yoghurt, frukt og energibar/restitusjonsbar til mellommåltid og middag bestående av poteter, pasta, fisk, lyst kjøtt og grønnsaker. For min del med full jobb og en dag som går i ett med to økter daglig, er nok og riktig energi det viktigste. Spis nok!

Bruker du noe kosttilskudd. I så fall, hva og hvorfor?
Jeg bruker ikke noe kosttilskudd. Spiser du variert er det ingen grunn til å ty til tabletter.

Har du en favorittøkt?
Jeg har mange favorittøkter, men en klassiker som alltid gir klare svar er 10-12X1000 meter med 1 minutt pause. Så lett og så enkelt, kun deg sjøl mot klokka.

Har du en favorittsko akkurat nå?
Veldig, veldig glad i sko fra New Balance og den skoen jeg bruker aller mest er den som heter 1400. En utrolig god sko, lett og smidig. Den er myk nok til mine lange turer og mye mengdetrening, men også lett nok til å løpe raskt når du ønsker det. Bør testes!

Hvilke tips vil du gi til en middels løper som ønsker å bli bedre?
Varier treninga og løp fordi du ønsker og ikke må. Løp de rolige øktene rolige, men tørr å ta i på de øktene som du skal ta i på. Aldri tren det samme uke etter uke, men varier både i mengde og intensitet. Finn deg en løpegruppe eller en vennegjeng. Ofte lettere å løfte nivået sammen med andre. Nyt løpinga! Mer effektivt og lettvint trening finnes ikke.

 


  • Like 8
  Rapporter Artikkel


Tilbakemeldinger




Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å legge igjen en kommentar

Opprett en konto

Registrer konto. Det er enkelt!

Registrer en konto

Logg inn

Allerede registrert? Logg inn her.

Logg inn nå